Monday, June 20, 2011

Taqwa

Seperti biasa...Kuliah Jemaat yg lepas di masjid Asy-Shakirin KLCC..aku lambat lagi update....tertarik serba sedikit dgn ulasan ust. jemputan....

"Iman itu datangnya dgn tiada pakaian,taqwa adalah pakaian iman....dan malu itu adalah hiasan iman...."maksud hadith atau al-quran..aku lupa lagi...salah aku la....next time kalau dgr ceramah kena bawak buku catatan laa..memory dh out la....
- hebatkan pautan antara Iman dan taqwa....berkait sampai mcm tu.....kata ust. tu jugak...."Allah tkkan campak hidayah kepada mereka yg tak bertaqwa...maksudnya hidayah itu bukan senang2 nk diberikan melainkan atas kerelaan Allah s.w.t.....,kalau kita main2 dgn taqwa...atau tidak bertaqwa mcm mana kita nk dpt hidayah kalau kita tk berusaha...."....betul jugak ust. tu kata....sapa nk kasi duit kt kita kalau kita tknak berusaha utk dptkan duit....contoh duit adalah yg mudah utk difahami...bukan aku nk samakan duit dgn iman/taqwa.....

-tertarik jugak dgn 'malu'......ramai aku tgk org sekarang makin kurang atau tak tahu malu....semakin tk tahu malu...semakin kurang adap...baik yg tua atau yg muda..kenapa jadi mcm tu...sedangkan hidayah/taqwa/iman berkait dgn malu tu.....aku pun risau...aku pun ada anak dan mungkin akan ada keturunan suatu hari nanti...sikap2 negatif mcm ni kalau makin lama makin terus diamalkan...hancurlah keturunan...semakin jauh la dari iman dan taqwa....

-bukan senang nk bertaqwa....dan tk payah utk mendapatkan hidayah jika kita bertaqwa....

~tOksiak~

No comments: