Wednesday, December 21, 2011

Feel Sad

..........selepas perkiraan aku dari 4.4.1994 aku disini.....sudah menjangkau 17 tahun aku mangatur satu persatu khidmat di jeriji Teknosif, TIR,CGGAP dan akhir sekali CGGVeritas.......2 tahun sekali baru aku raya beraya bersama keluarga....yakni selang setahun aku berkhidmat sebagai manusia yg tidak tahu apa itu raya...sebenarnya bukan raya itu hendak dicatatkan disini tetapi rasa khidmat utk tempat aku mencari makan itulah yg aku hendak war2kan disini.....

Pernah satu ketika belas melihat mak ayah aku bila mana malam raya..orang berkumandang bertakdir di masjid....aku menggalas beg usang aku dgn bungkusan ketupat mak.....berjalan kaki ke Kanchut dari Hentian Bas Baru....pada aku peristiwa bnyk kali berulang dan berulang.....Selepas beberapa tahun anak dan isteri aku pulak merasakan benda yg sama....di KL lagi perit...duduk di rumah..tanpa kemana2 ketika semua manusia berpusu2 balik ke kampung.....pernah beraya di kampung...anak aku sampai tk makan juadah hari raya sebab suka melayan tetamu dari kalangan sebaya....pernah juga anak aku bersuara ingin mengikut rakan2 yg baru dikenali utk beraya dan mengumpul duit.....dari satu sudut...aku sayu melihat situasi semacam ini....sebelum aku tidak berapa kisah sangat tapi semenjak anak aku semakin meningkat dewasa....semakin pandai menilai....bermula dari situ bnyk persoalan2 yg tidak mampu aku jawab....begitu juga dgn isteri aku,...kami kalah untuk memberikan jawapan....

Semalam....sebelah malam...aku terima panggilan dari PGS...(Petroleum-Geo-Services), mereka meminta aku datang ke Cyberjaya untuk mengambil offer letter.....jantung aku tersentap....sedih, sebak, syahdu.....nampak gayanya Allah mendengar permintaan aku dan memakbulkan doa aku....aku rasa sangat lama aku bersabar menanti kan suatu perubahan dalam kehidupan aku yang bekerja mengikut shif......berat langkah aku untuk meninggalkan tempat yg sudah lama aku menapak....tapi aku terpaksa demi masa depan aku....masa depan keluarga.....masa depan anak aku.....bakal boss baru aku berkata....."Your family is very important, make your family happy first...then your job..."....."You can work anywhere but if your family broken....you cannot work...".."Money is nothing without your family.."
Tidak pernah aku sangka itu ayat yg dia nk sebut....tetapi itu sekadar gambaran awal yg aku dapat dari dia sebelum aku memulakan kerja....aku akan terima seadanya.....

Aku terus bermohon kepada Allah agar aku diberikan kekuatan untuk berkerja dan diberikan perubahan dalam hidup aku di tahun depan.....Yang berlalu biarkan berlalu.....Life must go on.....Semoga Allah sentiasa bersama2 aku......aku akan bersama2 kembali dgn team/shif aku yg dulu walaupun kami tidak bersama di tema yg baru tp kami di satu company ....Choi & Sidi-K......





Sidi_A

No comments: