Friday, October 12, 2012

Sesekali ingin berkata

SESEKALI HATI INGIN BERKATA


Bukan niat hendak menunjuk tetapi sesekali ingin jua aku mencurahkan apa yg ada didalam yg tersirat, biar apa jua yang disangka...biar apa jua yg dikata...tapi rasa tidak salah kalau aku berkata apa yg ada di hati seorang semacam aku nih...

Entah kenapa tetiba malam ni aku terasa ingin meleretkan jari2 kasar aku pada papan kekunci hitam nih. Kekadang kenangan datang menjengah...bisa meruntun tangkai hati (ayat lazim isteri aku)...mungkin kesunyian malam di ofis bisa membuat untaian kenangan bersama cebisan sepi melurut satu persatu jatuh ke jari 'gebu' aku untuk berkarya...mungkin....

Aku rasa ramai yg tk kenal aku...malahan aku sendiri pun belum kenal aku..jadinya aku belum kenal Allah la tu...semoga hidayahNya ada pada aku...usaha manusia semcam aku hnyalah sekadar usaha...kerana kadang2 bersungguh...dan lebih banyak hnya hangat2 tahi ayam...sukar untuk berbicara pasal syariat,tareqat,hakikat dan makrifat...belum bercakap pasal fana lagi...belum cerita pasal jabarut malakut lahut....semua tu buat aku kusut...terima kasih kepada seseorang yg pernah mengajar aku tentang itu semua...belum habis, kami terpisah..aku sudah mula menjadi tahi ayam..aku mula lalai..aku hilang diri aku sendiri..aku melelong entah kemana...berkali2 aku ditegur...sekali gendang diketuk...sekali la berbunyi...dan selepas itu diam...tidak diam berkhalawah...tp diam dengan fitnah...aku bertambah kusut masai...bingung..dimana sebutan haq...dimana cerita ana al-haq...di mana gunung di hala...di mana perahu dikayuh...di mana pendayung yg pernah aku pegang dulu...hilangg....dan hilang....di mana cebisan manis yg pernah aku rasa secubit dulu....semua orang boleh berkata gula itu manis..tetapi apa itu rasa manis....tiada huraian dapat dirungkai...yg nyata aku makin jauh...jatuh....hilang...kusut....masai...kelam...kabut...tiada masa untuk bertenang dan berfikir...tiada masa untuk itu...aku tidak rasa aku sibuk tapi kenapa aku tk sempat...kenapa aku macam tu......susah benar untuk mencantumkan kembali hati yg berterbangan ditiup nafsu....susah sungguh...begitulah juga susahnya nk cantumkan isbat dan nafi..aduhh...

Individualistik.....sifat yang aku sendiri tk pasti samada itu sifat aku atau tidak.....tp bila aku tilik...bila aku suluh...bila aku bayangkan...bila aku buka sejarah...sesungguhnya aku ada sifat tu...elok atau tidak elok aku tk pasti...apa yg aku pasti.....apa yg aku pasti..??!!..yg nyata aku akan jadi bingit bila suasana menjadi pasar secara tiba2...bercakap tidak bijak tetapi suka menulis tetapi tidaklah arif...aku lebih kepada sikap membawa diri aku sendiri...mungkin beberapa yg rapat atau kenal aku memang tidak nmpak bayangan itu...tetapi itu merupakan bayangan gelap diri aku..sekali aku tidak suka..yang tidak suka itu akan hilang bagai buih di pantai...datanglah seberapa kerap pun buih2 yang lain...pantai tetap juga di situ..tidak pernah berganjak...datanglah seberapa kerap manusia pun...yg di situ tetap juga di situ...



~.Sidi Abdullah.~

No comments: